فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: «کیو»، تنها شهربازی روباز خرم‌آباد، از سال ۹۵ به دلیل اختلافات بهره‌بردار آن و شهرداری تعطیل شده است و در این میان متضرران اصلی شهروندان هستند.

شهربازي كيو

دستگاه قضا نیز به این موضوع ورود کرده اما این هم موجب نشده است که طرفین از مواضع خود کوتاه بیایند و موضوع را خاتمه دهند. طی این سال‌ها وعده‌های زیادی مبنی بر تعیین ‌تکلیف این شهربازی داده شده، اما متاسفانه تاکنون نتیجه‌ای به دست نیامده است و تنها از محوطه آن برای پارک خودروها استفاده می‌شود. به تازگی صحبت‌هایی در خصوص برگزاری مزایده برای واگذاری این شهربازی به سرمایه‌گذار جدید مطرح شده است و باید دید این کار چگونه پیش می‌رود و چقدر طول خواهد کشید.

  • بلاتکلیفی چندین‌ساله

یکی از شهروندان می‌گوید: شهربازی کیو چندین سال است که بلاتکلیف مانده و به دلیل اختلافات پیمانکار آن و شهرداری، مردم از داشتن مکانی برای گذران اوقات فراغت محروم شده‌اند. «رضا فریدزاده» می‌افزاید: درست است که چند شهربازی در خرم‌آباد برای استفاده کودکان وجود دارد، اما بزرگ‌ترها هم به تفریح و تخلیه روحی و هیجانات خود نیاز دارند و لازم است در هر شهری، به‌ویژه مرکز استان، شهربازی درخوری وجود داشته باشد.

وی می‌گوید: هرچند در شهربازی کیو وسایل بازی ویژه و خاص و امروزی وجود ندارد، اما الان همان را هم نداریم. این شهروند ادامه می‌دهد: حالا که شهربازی کیو مشکل دارد، چرا شهرداری از فضای پارک دانشجو برای بازسازی و استفاده از وسایل بازی به‌روز استفاده نمی‌کند؟ طی این مدت که شهربازی کیو تعطیل بود، شهرداری می‌توانست با جذب سرمایه‌گذار از پارک دانشجو برای راه‌اندازی شهربازی استفاده کند.

  • لزوم توافق شهرداری و بهره‌بردار

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر خرم‌آباد در این زمینه بیان می‌کند: شهربازی کیو به ‌عنوان یک مجموعه تفریحی و یکی از زیرساخت‌های گردشگری مطرح است و ما نیز از تعطیلی آن ناراحت هستیم. «رستم کوشکی» می‌افزاید: با توجه به این‌که بازگشایی شهربازی به‌ عنوان یکی از مطالبات جدی شهروندان خرم‌آباد مطرح است، تاکنون جلسات متعددی را با بهره‌بردار و شهرداری برای رفع مشکل برگزار کرده‌ایم که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد. وی با بیان این‌که از همه توان و ظرفیت خود برای بازگشایی شهربازی کیو استفاده خواهیم کرد، می‌گوید: در صورتی که بهره‌بردار و شهرداری به توافق برسند، شهربازی را به یک سرمایه‌گذار توانمند واگذار خواهیم کرد.

  • دلیل اختلافات شهرداری و بهره‌بردار

بهره‌بردار سابق شهربازی کیو نیز در این زمینه می‌گوید: قرارداد شهربازی کیو سال ۸۵ و قبل از عضویت من در شورای شهر به مدت ۷ سال منعقد شد. پس از اتمام اجاره، طبق بند ۲۰ ماده ۵ قرارداد، شهرداری باید هزینه دستگاه‌ها را به من پرداخت می‌کرد اما با عناوین مختلف از این کار امتناع کرد. «علی زنجی بیرانوند» ادامه می‌دهد: با حضور شهردار وقت، رئیس‌ کل دادگاه عمومی انقلاب و رئیس حراست در سال ۸۴ قیمت کارشناسی وسایل و ابنیه شهربازی کیو با محاسبه دلار ۲۵۰۰ هزار تومانی، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برآورد شد که ۷۰۰ میلیون تومان آن را به شهرداری بخشیدم و قرار شد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باقیمانده آن را شهرداری پرداخت کند.

وی اضافه می‌کند: همه دستگاه‌ها آن زمان گواهی استاندارد داشتند در حالی که شهرداری به بهانه استاندارد نبودن آنها شهربازی را تعطیل کرد. در حال حاضر هم ما اجازه بازگشایی شهربازی را نمی‌دهیم. این فعال بخش خصوصی می‌گوید: اگر شهرداری حواشی‌های زیادی ایجاد نمی‌کرد، می‌توانستیم کار را به اتمام برسانیم و به یک توافق برسیم. ولی آنچه مشخص است این‌که اراده‌ای از سوی شهرداری و شورای شهر برای تعیین تکلیف شهربازی کیو مشاهده نمی‌شود.

  • دستگاه استاندارد تحویل می‌دهم

زنجی بیرانوند اظهار می‌کند: دادگاه مشخص کرده است که دستگاه‌ها باید کارشناسی و پولشان پرداخت شود. به خاطر مردم، هر قیمت کارشناسی‌ای تعیین شود، اگر آن را در رسانه‌ها اعلام کنند و شهرداری حاضر به پرداخت باشد، من از حق خودم می‌گذرم. وی می‌گوید: با دادستان صحبت کردم. اگر شهرداری می‌خواهد شهربازی را تعطیل کند که حرف دیگری است، اما اگر می‌گویند دستگاه‌ها استاندارد نیستند، پول را به حساب دادگستری واریز کنند و از من دستگاه استاندارد تحویل بگیرند. زنجی بیرانوند ادامه می‌دهد: شهرداری زمین شهربازی را ۱۰ سال وقف کند، من هم دستگاه‌ها را می‌بخشم. اما به شهرداری نمی‌دهم که به پیمانکار دیگری واگذار کند.

  • هنوز توافقی حاصل نشده است

دادستان خرم‌آباد در مورد وضعیت شهربازی کیو می‌گوید: با توجه به وجود ابهام در برخی بندهای قرارداد، اختلافات حقوقی بین شهرداری و مستاجر به وجود آمده و به طرح دعاوی از سوی آنها علیه همدیگر منجر شده است. «سعید رازانی» ادامه می‌دهد: مستاجر یک‌سری وسایل آنجا نصب و یک ساختمان هم احداث کرده که تعدادی از وسایل بازی در این ساختمان است. وی اظهار می‌کند: اختلاف شهرداری با مستاجر راجع به این ۲ مورد است و چون در قرارداد اولیه حقوق و تکالیف طرفین با وضوح مشخص نشده، سبب ایجاد اختلاف شده است.

این مقام مسئول می‌گوید: برداشت مستاجر از قرارداد این است که شهرداری باید این وسایل را خریداری کند، اما شهرداری می‌گوید در قرارداد یک‌سری شرایط دیگر وجود دارد، به ‌اضافه این‌که باید وسایل استاندارد باشند در حالی که استاندارد نیستند اما مستاجر می‌گوید در زمان خودش استاندارد بوده‌اند. رازانی ادامه می‌دهد: در خصوص مابقی موارد حکم به نفع شهرداری صادر و اجرا هم شده است. با طرفین صحبت کرده‌ایم که توافق کنند اما فعلا این امر میسر نشده است.  

  • لزوم کناره‌گیری بهره‌بردار

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری خرم‌آباد نیز با اشاره به تعطیلی چندساله شهربازی کیو و مطالبه مردم برای بازگشایی آن می‌گوید: مراحل قانونی دادگاه شهرداری خرم‌آباد با پیمانکار قبلی خاتمه یافته و دادگاه مبلغی را مشخص کرده است که باید به وی داده شود تا شهربازی در اختیار شهرداری قرار گیرد. «سجاد نعمتی» می‌افزاید: درخواست ما این است که بهره‌بردار به نفع مردم کنار بکشد اما تا الان جواب قطعی دریافت نکرده‌ایم. امیدوارم مشکل ما با بهره‌بردار برطرف شود تا شهربازی را به سرمایه‌گذار دیگری واگذار کنیم.

  • خبری از بازگشایی شهربازی نیست

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: مشکلی با بهره‌بردار سابق نداریم و مبلغی که دادگاه برای وی در نظر گرفته است هم توسط شهرداری مرکزی پرداخت می‌شود. نعمتی در مورد زمان واگذاری شهربازی و مدت‌ استانداردسازی آن بیان می‌کند: حتی اگر مشکلات به زودی برطرف و مزایده برگزار شود و سرمایه‌گذار هم پای کار باشد، می‌توانم بگویم که تا سال بعد هم شهربازی بازگشایی نخواهد شد. وی می‌افزاید: روند بازسازی، محوطه‌سازی و نصب وسایل بازی زمان‌بر است و نمی‌توان بازه زمانی کوتاه برای آن درنظر گرفت. اما اگر سرمایه‌گذار کلان پای کار باشد، می‌توان این بازه زمانی را کنترل و مدیریت کرد.

  • هزینه استانداردسازی شهربازی

نعمتی با اشاره به این‌که هر رأیی دادگاه اعلام کند قطعا اجرایی می‌شود، اظهار می‌کند: همه اسناد مزایده جدید شهربازی توسط امور قراردادهای شهرداری مرکزی آماده چاپ در روزنامه است. وی ادامه می‌دهد: برای بازسازی کل مجموعه شهربازی کیو خرید دستگاه‌های جدید و استاندارد، رستوران و... برآورد هزینه صورت گرفته که حدود ۱۵ میلیارد تومان است و سرمایه‌گذار جدید باید توان مالی لازم را برای این کار داشته باشد. رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: تا الان چند سرمایه‌گذار خرد برای بازسازی شهربازی کیو پای کار آمده‌اند، ولی ما منتظر سرمایه‌گذار با توان مالی بالا هستیم.

کد خبر 447078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha